Reklama

Wyobraź sobie taki oto moment: z troską wybierasz prezent dla bliskiej osoby, wręczasz go, a na jej twarzy pojawia się radość, nad którą nie sposób zapanować. Co czujesz? Zalewającą falę ciepła, satysfakcji i bliskości, prawda? Jest bowiem coś niezwykle intymnego w chwili, gdy dajemy komuś prezent. Z jednej strony czujemy dumę, że udało nam się wywołać szczęście, z drugiej - mamy poczucie, iż zostaliśmy zauważeni i docenieni. Ale... co tak naprawdę dzieje się wówczas w naszej głowie?

Dlaczego tak bardzo lubimy dawać?

Naukowcy od dawna badają, co dzieje się w ludzkim mózgu podczas obdarowywania innych. I odkryli, iż w takich momentach aktywują się ośrodki nagrody. To te same obszary, które odpowiadają za uczucie szczęścia, gdy jemy coś pysznego, uprawiamy sport czy jesteśmy zakochani. Podczas dawania mózg uwalnia neuroprzekaźniki, takie jak dopamina (daje nam poczucie przyjemności) czy oksytocyna (wzmacnia poczucie więzi społecznych)[1].

Reklama

To jeszcze nie dziwi, ponieważ wszyscy doskonale wiemy, jak się czujemy w momencie obdarowywania najbliższych. Pewnym zaskoczeniem może być natomiast fakt, iż sytuacja ta działa jak... naturalny reduktor stresu. Według eksperymentu opisanego w czasopiśmie "Psychosomatic Medicine", u osób, które regularnie angażowały się w akty dobroci wobec innych, obserwowano niższy poziom kortyzolu, czyli hormonu stresu[2]. Innymi słowy, dawanie działa na nasz mózg jak naturalny lek przeciwko napięciu i niepokojowi.

Reklama

Badania sugerują ponadto, że wręczanie prezentów uruchamia w naszym mózgu procesy związane z oceną wartości społecznej. To trochę tak, jakby nasz umysł analizował wówczas, "czy jestem dobrym człowiekiem?"[3]. Ta refleksja sprawia, że obdarowywanie innych buduje naszą samoocenę i zwiększa poczucie własnej wartości.

Jak wybór i wręczanie prezentów stymulują mózg?

Jednocześnie warto zaznaczyć, iż już poszukiwania i wybór prezentów to dla naszego mózgu prawdziwa uczta. Gdy zastanawiamy się, co sprawi radość bliskiej osobie, aktywujemy obszary odpowiedzialne za empatię i kreatywność. A dokładnie: neurony lustrzane, które pozwalają nam wyobrazić sobie, jak dana osoba poczuje się, otrzymując konkretny podarunek[4]. To trochę tak, jakbyśmy na moment wchodzili w jej skórę, co w efekcie pogłębia wzajemną emocjonalną więź.

Za taki obrót spraw odpowiada... mechanizm ewolucji. Otóż w czasach prehistorycznych współpraca i wzajemna pomoc były kluczowe dla przetrwania gatunku. Akty altruizmu wzmacniały więzi w grupie, a tym samym zwiększały szanse na przeżycie. Dziś, mimo że już nie musimy walczyć o przetrwanie w taki sam sposób, mózg nadal reaguje na gesty dzielenia się, który został mu przed wiekami "zaprogramowany".

A jakie prezenty najbardziej lubimy otrzymywać? Z pewnością biżuterię, co również ma potwierdzenie w historii. Otóż od wieków zajmuje ona wyjątkowe miejsce w licznych kulturach na całym świecie. Jako podarek symbolizuje natomiast coś znacznie więcej niż samą wartość materialną. To wyraz miłości, przywiązania czy podziwu.

Reklama

Jak tłumaczą psychologowie, biżuteria wyjątkowo mocno działa na nasze emocje, ponieważ wiąże się z poczuciem wyjątkowości - czujemy się wyróżnieni i docenieni. Co więcej, osoby noszące biżuterię deklarują wyższe poczucie pewności siebie i atrakcyjności[5]. Nie trzeba zresztą zagłębiać się w różnego rodzaju badania naukowe, wystarczy wizyta na  Apart.pl, by znaleźć potwierdzenie powyższych tez. Już szybki rzut oka na biżuterię z diamentami  przekona nas, że takie dodatki sprawią, iż poczucie własnej wartości szybko wzrośnie.

Dawanie prezentów to zatem coś więcej niż zwykły gest. To raczej głęboko zakorzeniony w naszej naturze mechanizm budowania więzi i poczucia wspólnoty. Warto o tym pamiętać podczas wybierania prezentu dla bliskiej osoby - czynimy wówczas wiele dobra nie tylko dla niej, ale również dla siebie.

[1] https://news.arizona.edu/news/understanding-brain-science-behind-giving-and-receiving-gifts

[2] https://www.sciencedaily.com/releases/2016/02/160211184959.htm

[3] https://greatergood.berkeley.edu/article/item/oxytocin_the_holiday_hormone

[4] https://academic.oup.com/mit-press-scholarship-online/book/17345/chapter-abstract/174803899?redirectedFrom=fulltext&login=false

[5] https://digitalcollection.naz.edu/work/ns/faae966e-6274-43e6-924b-bf9469dacfaa